Zapis CZATU z PREZESEM

Zapis CZATU z PREZESEM

Dziękujemy Państwu za aktywny udział w czacie inwestorskim z Prezesem Zarządu Panem Arturem Mikołajko, który odbył się w poniedziałek 25 kwietnia o godzinie 13:00.
Poniżej prezentujemy pełny zapis dyskusji.


Moderator: Dzień dobry, Witam serdecznie na dzisiejszym czacie.
Zapraszamy do zadawania pytań Panu Prezesowi Arturowi Mikołajko.

active: Z czego wynika „niemoc” Intersportu w generowaniu zysków? Biorąc pod uwagę czas ekspozycji marki w TV podczas różnych zawodów sportowych klientów nie powinno brakować. Tymczasem zamykacie sklepy, zmniejszacie powierzchnie, a inne marki jak np. Martes, 4F rosną w siłę?

Artur Mikołajko: Optymalizujemy powierzchnię sprzedaży, czyli zamykamy sklepy , zmniejszamy powierzchnię i otwieramy sklepy. Robi to każda sieć. Np. w tym roku zamknęliśmy 2 sklepy, które kilka lat temu generowały zyski, ale w ostatnim okresie pogorszyły swoje wyniki sprzedaży – te lokalizacje się po prostu „zestarzały”. Jednocześnie, również w tym roku planujemy otworzyć sklep w bardzo dobrej lokalizacji – CH Posnania w Poznaniu.

Jeśli chodzi o odnotowywanie słabszych wyników w ostatnich kilku latach, to głównym powodem jest dostosowywanie oferty do potrzeb klienta. W roku mamy 2 główne sezony: letni i zimowy. Niestety przez ostatnie kilka lat każdy kolejny sezon zimowy był słabszy w przychodach (głównie ze względu na coraz słabsze zimy). W tym samym czasie w sezonie letnim zwiększamy systematycznie przychody. Mieliśmy nadzieję, że wzrost przychodów w lecie przyczyni się do ogólnego wzrostu obrotów w roku, ale tylko go zrównoważył.  Jeszcze kilka lat temu, każdy pierwszy i czwarty kwartał był 30-50% lepszy od drugiego i trzeciego kwartału. W zeszłym roku czwarty kwartał miał najmniejsze przychody w całym roku. Nie było tak nigdy przez 25 lat. Mamy nadzieję, że obroty w sezonie zimowym nie będą już spadały, a wzrosty w sezonie letnim wpłyną na poprawę ogólnej sprzedaży.

active: Biorąc pod uwagę niską wycenę akcji (historycznie było nawet powyżej 15 zł), czy rozważacie ogłoszenie wezwania - skup akcji i wycofanie spółki z GPW? Jaka wówczas byłaby minimalna cena w wezwaniu?

Artur Mikołajko: Nie rozważamy takiej sytuacji.

active: Jakie działania zamierzacie podjąć, żeby zwiększyć płynność akcji w obrocie?

Artur Mikołajko: Mamy 2 animatorów, których rolą jest poprawa płynności. Są przez nas rozliczani w okresach miesięcznych (raporty ilości wystawionych zleceń oraz transakcji). Jednakże, głównym czynnikiem poprawy płynności (wzrostu zainteresowania inwestorów naszą spółką) będzie poprawa wyników finansowych.

active: W Austrii (może też w innych krajach) bardzo rozpowszechniona jest sieć wypożyczalni sprzętu narciarskiego pod marką Intersport. To poza dywersyfikacją działalności zapewnia też, jak sądzę, dodatkowy duży obrót ze sprzedaży sprzętu do tych punktów. Czy taki model biznesu bierzecie pod uwagę?

Artur Mikołajko: Austria jest mocno specyficzna. Ma wysokie góry i przyjeżdża do niej na narty cała Europa. Rzeczywiście rozwinął się tam koncept INTERSPORT RENT, ale u nas w Polsce nie mamy odpowiednich gór i klimatu. Prowadzimy w wybranych sklepach RENT, ale jego skala jest mała.

active: Proszę o informację, jakie były wyniki za 2015 r. sieci Intersport w innych krajach. Czy ponosiły one również stratę, czy Polska jest tutaj jedynie negatywnym wyjątkiem?

Artur Mikołajko: Intersport jest obecny w 45 krajach. W większości osiąga zyski – na różnym poziomie. Np. nasz sąsiad Intersport Deutschland – osiągnął w zeszłym roku zysk, ale tam proces uniezależnienia od zimy wprowadzano około 10 lat temu- u nas w Polsce dopiero teraz.

analizuje: Czy spółka rozpatruje budowanie od podstaw nowej marki odzieżowej?

Artur Mikołajko: Nie, Umowa licencyjna z Grupą Intersport nie przewiduje takiej możliwości. Mamy marki własne, którymi handlują wszystkie sklepy pod marką Intersport na całym świecie. Oczywiście cały czas poszukujemy nowych dostawców, których oferta spełni oczekiwania naszych klientów a nam przyniesie odpowiednią marżę.

HB: Jakie wyniki osiągnął sklep internetowy?

Artur Mikołajko: Od kilku lat mamy stały wzrost obrotów w e-sklepie, ale cały czas jest to niski poziom udziału w ogólnej sprzedaży. W zeszłym roku rozpoczęliśmy proces budowy nowej platformy, której uruchomienie planujemy jeszcze w tym roku. Obecnie mechanizm e-sklepu jest mocno przestarzały, zaś nowa platforma będzie bardzo nowoczesna i pozwoli nam na  „mocne rozwinięcie skrzydeł".

Andre: Czy planują Państwo inwestycje na ten rok?

Artur Mikołajko: W IV kw. planujemy otworzenie sklepu o pow. około 800 m2 w CH Posnania w Poznaniu oraz uruchomienie nowej platformy multichanel (e-sklep)

Miki: Jakie są plany w zakresie nowych sklepów?

Artur Mikołajko: IV kwartał br. - sklep w CH Posnania w Poznaniu

gg: Jakie były 3 pierwsze miesiące tego roku?

Artur Mikołajko: Pod względem sprzedaży: styczeń - bardzo dobry, luty - słaby, a marzec -zły. W sumie cały kwartał ok. (-1%) r/r - ale pozytywem jest to, że udało nam się zatrzymać trend spadkowy kwartału (zaliczanego do sezonu zimowego). Ponieważ poprawiliśmy marże i utrzymaliśmy koszty na porównywalnym poziomie (koszty zamknięcia 2 sklepów są zaksięgowane w Q1) osiągnęliśmy zysk brutto w wys. ok. 1 mln zł i wygenerowaliśmy EBITDA na poziomie 3,3 mln zł.

remik: W którym kwartale się najwięcej sprzedaje?

Artur Mikołajko: W ostatnich 20 latach największa sprzedaż była w Q1 i Q4. Dzięki procesowi dostosowania oferty dla klienta w sezonie letnim oraz niestety słabą zimą - osiągnęliśmy zrównoważenie przychodów we wszystkich kwartałach. Mamy nadzieję, że w sezonie letnim jesteśmy w stanie zwiększyć przychody, a w sezonie zimowym utrzymać poziom sprzedaży (jeżeli choć trochę pomoże nam aura zimowa to jesteśmy w stanie wygenerować duże wzrosty w kwartałach zimowych - Q1, Q4).

yeti: Jakie usługi oferujecie?

Artur Mikołajko: Oprócz sprzedaży oferujemy usługi serwisowe (rowerowe, narciarskie, łyżwiarskie, rolkowe, tenisowe, badania stopy dla biegaczy)....

yeti: Gdzie najwięcej Państwo sprzedajecie?

Artur Mikołajko: Największą sprzedaż osiągamy w największych miastach w Polsce (bo tam mamy zlokalizowane sklepy) tzn. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Łódź i Katowice.

yeti: Wypłacają Państwo dywidendę?

Artur Mikołajko: Wizją Zarządu jest wypłata dywidenty, pod warunkiem generowania odpowiednich zysków.

juha: W jaki sposób będą Państwo konkurować na rynku przy zwiększającej się liczbie konkurencji i obniżaniu przez nich cen?

Artur Mikołajko: Rynek artykułów sportowych w Polsce zaczyna się mocno dywersyfikować na dyskonty sportowe, gdzie najważniejsza jest cena oraz specjalistyczne sieci sportowe - gdzie ważna jest jakość i serwis. Po pierwszym zachwycie ceną, klient zaczyna dostrzegać jakość towaru i obsługi -w czym widzimy naszą szansę.

active: W ostatnim raporcie sprzedażowym podsumowującym marzec napisaliście, że końcówka miesiąca była sprzedażowo była bardzo dobra. Jak wygląda pod tym względem kwiecień? Czy pogoda tym razem nie przeszkadza?

Artur Mikołajko: Wyniki sprzedażowe za kwiecień podamy na początku maja. Niemniej jednak tegoroczna wiosna długo się rozkręca. Mamy nadzieję, że jak tylko w pełni "zakwitnie" to wpłynie to pozytywnie na naszą sprzedaż.

ostry: Jak idzie sprzedaż w pierwszych trzech miesiącach tego roku?

Artur Mikołajko: Tak jak już odpowiadałem - wiosna wolno się rozkręca.....

saldokredyt: Kiedy będą widoczne w wynikach planowane zmiany?

Artur Mikołajko: W tym roku. Zoptymalizowana powierzchnia handlowa wpływa pozytywnie na obniżenie kosztów i poprawę wyników. Pracujemy nad poprawą marży (efekty widzimy od początku roku, a zwłaszcza w kwietniu - pierwszym miesiącu bez sprzedaży zimowej).

ostry: Jaką wartość będą miały wydatki marketingowe w tym roku? Ile wyniosły one w 2015 r.?

Artur Mikołajko: Będą na porównywalnym poziomie do ubiegłego roku.
Trzeba mieć na względzie, że nasz budżet marketingowy ma 3 podstawowe składniki:

1. budżet Intersportu "międzynarodowego", który wspiera duże imprezy sportowe (np. w styczniu podczas Mistrzostw w Piłce Ręcznej EURO 2016, marka Intersport osiągnęła największy ekwiwalent marketingowy dystansując konkurencję),

2. budżet z partnerami handlowymi, którzy wspierają akcjami towary promocyjne,

3. budżet własny - który jest naszym kosztem i uzupełnia ww. działania.

activ: czy rekomendacja dm bdm z cena 3.55 Was satysfakcjonuje i kiedy można się spodziewać poprawy wyników?

Artur Mikołajko: Planujemy dalszą poprawę wyników w kolejnych kwartałach (w zeszłym roku Q1, Q2 i Q3 - mocno poprawiliśmy, a tylko sam grudzień zaważył na słabym wyniku roku). Wierzymy, że poprawa wyników wpłynie bezpośrednio na wzrost kursu akcji.

active: Jakiego wpływu na tegoroczny wynik spodziewa się Pan z tytułu ME we Francji i olimpiady w Rio?

Artur Mikołajko: Każda duża impreza wpływa na wzrost zainteresowania sportem. ME we Francji będą miały wpływ, ponieważ piłka nożna jest dla nas znaczącą kategorią i spodziewamy się wzrostu sprzedaży. Olimpiada w Rio - to dyscypliny, które mają mniejszy udział w naszej sprzedaży i stąd planowany efekt będzie mniejszy. Ale oczywiście, każde zwycięstwo/medal Polaków zwiększy optymizm naszych klientów.

active: Jakie działania planuje Pan podjąć w celu zwiększenia efektywności biznesu? Działanie na zakładanej rentowności netto na poziomie 1-2% jest bardzo ryzykowne, a jeden nieudany kwartał kładzie wyniki całego roku - co pokazały ostatnie lata.

Artur Mikołajko: Główną dźwignią poprawy wyników ma być poprawa marży. Przy utrzymaniu sprzedaży i porównywalnego poziomu kosztów powinniśmy znacząco poprawić efektywność biznesu. Pierwsze efekty powinien Pan zauważyć w Q2 i Q3 2016. Nieudany kwartał był efektem słabej zimy, ale mamy nadzieję, że osiągnęliśmy już poziom niskiej bazy.

Miki: Dzień dobry, jakie mają Państwo wyniki w tym roku, czy są gorsze czy lepsze rok do roku? Wg Pana mogło być lepiej?

Artur Mikołajko: Po Q1 2016 zysk brutto jest na porównywalnym poziomie i EBITDA +13,1% r/r.
W tym roku planujemy wypracować zysk i znacząco poprawić EBITDA.

grzegorz: co Zarząd robi dla akcjonariuszy dla zwiększenia wartości spółki?

Artur Mikołajko: Głównym celem jest poprawa wyników i mamy nadzieję, że w końcu to zrealizujemy.

activ: kiedy na dobre rozpoczniecie kampanie związana z euro2016 i czy program 500+ w jakimś stopniu może wpłynąć na poprawę waszych wyników?

Artur Mikołajko: Kampanie rozpoczną się przed Mistrzostwami. Planujemy wspólne działania z wiodącymi partnerami. Jeśli chodzi o program 500+ to mamy ofertę odzieży i obuwia sportowego dla dzieci – ale nie liczymy na cuda.....

gg: Jakie oszczędności spółka może wygenerować?

Artur Mikołajko: Główne oszczędności wynikają z „optymalizacji sieci sprzedaży", wymiany źródeł oświetlenia = mniejsze koszty zużycia energii i inne drobne oszczędności (których zawsze trzeba szukać) - przy czym nie są to znaczące kwoty.

inwestor: Czy spółka stosowała zabezpieczenia kursów walutowych?

Artur Mikołajko: Spółka stosuje zabezpieczenie kursów walutowych - płatności czynszów w Euro, w okresach kiedy ma to ekonomiczne uzasadnienie. Przyjęliśmy średnioroczny kurs Euro na poziomie 4,30 zł.

active: W jakim stopniu obawia się Pan dodatkowego obciążenia w postaci podatku od powierzchni handlowych?

Artur Mikołajko: Wg ostatnich wersji strony rządowej, nie powinno to mieć dużego wpływu na nas, ale póki nie będzie ostatecznej formy … trudno się do tego odnosić.

Zbyszek: Co się dzieje z produktami których nie sprzedacie nawet po obniżonej cenie? Czy jest jakiś odbiorca z którym współpracujecie w tym zakresie? Są sklepy które sprzedają produkty które się nie sprzedały. Czy również korzystacie czy macie inne sposoby na pozbycie się produktów które zalegają w magazynie?

Artur Mikołajko: Praktycznie nie posiadamy towarów, które w mocno zaniżonej cenie nie znajdą swojego nabywcy. Nasz towar jest bardzo wartościowy, ma dużo funkcji użytkowych i nie jest aż tak podatny na modę. Nie podlega też przeterminowaniu.

PawełJ: Ile mogą wynieść nakłady inwestycyjne w tym roku?

Artur Mikołajko: Nakłady związane z uruchomieniem nowego sklepu w Poznaniu będą znacząco niższe niż dotychczas, ponieważ mamy sporo wyposażenia po 2 zamkniętych sklepach (np. meble po regeneracji są jak nowe). Inwestycja z tytułu uruchomienia nowej platformy internetowej e-sklepu, częściowo została już rozliczona w zeszłym roku, a pozostała część będzie kosztem tego roku.
W związku z powyższym - ogólne nakłady inwestycyjne nie będą duże w tym roku.

Zbyszek: Czy spółka myśli nad poszerzeniem oferty usług w swoich sklepach? Np. serwis rowerowy?

Artur Mikołajko: Obecnie oferujemy serwis rowerowy w większości sklepów, ale skupiamy się nad poszerzeniem specjalistycznego serwisu rowerowego w wybranych sklepach.

remik: Ile może wynieść w tym roku dynamika przychodów?

Artur Mikołajko: Pracujemy nad tym, aby pomimo zamknięcia 2 sklepów (w lutym 2016) uzyskać wzrost przychodów r/r.

ksiegowi: Czy osłabienie złotówki wpływa na koszt zakupu towarów i tym samym na marżę zakupu towarów?

Artur Mikołajko: około 15% towarów kupujemy w Euro (głównie marki własne) i niestety byliśmy zmuszeni (ze względu na wzrost kursu Euro) na minimalne podniesienie cen detalicznych niektórych towarów - aby utrzymać marżę. Pozostałe 85% oferty to towary kupowane za PLN.

ksiegowi: Jak mocno wzrosną koszty po osłabieniu złotówki do euro mam na myśli czynsze?

Artur Mikołajko: Założyliśmy, że średnioroczny kurs Euro wyniesie 4,30 zł, czyli o 10 groszy więcej niż w zeszłym roku.

active: Za nami już 1/3 roku, jakich wyników w optymistycznym scenariuszu spodziewa się Pan w skali całego roku?

Artur Mikołajko: Znacząco lepszych niż w zeszłym roku tzn. wypracowanie zysku brutto oraz znaczącej poprawy poziomu EBITDA - nie mogę szczegółowo udzielić informacji ponieważ nie publikowaliśmy prognozy.

active: W ubiegłorocznym raporcie analitycznym BDM szacował tegoroczne wyniki na 3,8 mln zł zysku netto, przy 229 mln zł przychodów. Czy może się Pan odnieść do tych szacunków?

Artur Mikołajko: Po trzech kwartałach zeszłego roku, było to możliwe do osiągnięcia, ale ciepła zima pod koniec roku to udaremniła.

joanana: jak wygląda wasze zadłużenie na tle innych spółek?

Artur Mikołajko: Zadłużenie z tytułu kredytów jest poniżej 30 mln zł, czyli stosunkowo niewielkie na tle innych spółek.

joanana: czy wg Pana jeśli będzie znacząca poprawa wyników jest szansa na kurs \"godziwy\" tzn. w okolicy ostatniej rekomendacji lub nawet znacznie wyżej? pamiętam czasy gdy Intersport kosztował 15 złotych co sie stało ze tak nisko spadliśmy?

Artur Mikołajko: Mamy nadzieję, że znacząca poprawa wyników przyczyni się do większego zainteresowania akcjami spółki i zaowocuje to wzrostem kursu.

grzegorz: Panie prezesie od kilku lat Pan obiecuje ze będą zyski i nic z tego nie wynika, dlaczego mówiąc takie słowa nie kupuje Pan akcji wzorem wielu innych prezesów? Gdzie jest wg Pana wartość godziwa i dlaczego komunikacja z rynkiem jest :ograniczona\"

Artur Mikołajko: Jesteśmy otwarci na komunikację z rynkiem, stąd dzisiejszy czat. Liczyliśmy na poprawę wyników, ale realizację tego uniemożliwiła wyjątkowo słaba zima. Q4 2015 był najsłabszym kwartałem… mamy nadzieję, że spadki w tym kwartale są już za nami. Proszę mieć na uwadze, że kurs akcji zależy od wielu czynników (przede wszystkim od wyników spółki, a nie spekulacyjnych zakupów zarządu).

Jarosław: Jak będą Państwo promować platformę e-commerce?

Artur Mikołajko: Po wakacjach uruchomimy nową platformę, współpracujemy z zewnętrzną wyspecjalizowaną firmą nad najlepszym sposobem jej promocji.

wywrotka: Czy planujecie sprzedaż tańszych produktów gdzie jest coraz większe zainteresowanie klientów ze względu np. na inflację. Sieci Martes sport, Decathlon głównie na tym robią biznes sprzedając dobrze marżowane marki własne.

Artur Mikołajko: Jak już wcześniej odpowiadałem, rynek sportowy w Polsce mocno się dywersyfikuje - to dobrze dla klienta. Ww. sieci sprzedają cenę, a my skupiamy się na jakości towaru i obsługi. W dłuższym horyzoncie czasowym taki model biznesu się sprawdził w Europie.

activ: Jak zachęci Pan potencjalnego inwestora do inwestycji w akcje Intersportu mając na uwadze fakt ze teoria mija się z praktyka.

Artur Mikołajko: Kurs akcji Intersport jest moim zdaniem niedowartościowany. Jest duża szansa na poprawę wyników, co powinno bardzo szybko przełożyć się na duży wzrost akcji. Przed nami kolejne duże imprezy sportowe, na których obecny będzie Intersport. Rośnie świadomość Polaków, którzy coraz częściej wybierają jakość, a nie cenę towaru. Utrzymuje się trend na zdrowy tryb życia w tym aktywność ruchową. Niska baza, duże możliwości wzrostu rynku i spółki - to atuty przemawiające za Intersport.

Moderator: Dziękujemy bardzo za udział w czacie. Pan Prezes nie zdążył odpowiedzieć na kilka pytań - proszę o przeczytanie wszystkich odpowiedzi, ponieważ część pytań się powtarzała. Jeśli będą czuli Państwo niedosyt - zapraszamy do kontaktu poprzez www.inwestor.intersport.pl

sport to the people